Wednesday, December 15, 2010

kerana aku wanita

kerana aku wanita
pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku

kerana aku wanita
ingin disayangi itu fitrah diriku

kerana aku wanita
mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

kerana aku wanita
emosiku selalu mengatasi logik akalku

kerana aku wanita
air mata teman setiaku

kerana aku wanita
sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi

DAN..

kerana aku wanita
aku damba pertolongan darimu Adam


peliharalah bicaramu denganku
jangan bermain kata denganku
takut rosak hatiku

kerana aku wanita
akhlakmu ukuran dimataku


peliharalah akhlakmu dan imanmu
jangan kau burukkan darjatmu pada mataku
takut rosak thiqohmu

kerana aku wanita
maka peliharalah susunan kata-katamu


kerana aku mudah terasa
namun aku bukan lemah
sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar

kerana aku wanita
peliharalah dirimu dari mencemuhku


saat titisan jernih mengalir dari mataku
kerana itu cara untukku
meluahkan perasaanku
supaya hatiku tenang kembali

kerana aku wanita
aku memang sangat peka


maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya

WAHAI ADAM,

kalau kau sangka berpakaian selekeh itu 'cool',
hakikatnya kau begitu jelek pada pandangan kami.

andai kau rasa 'usha' itu tanda kejantanan,
darjat mu telah jatuh pada pandangan kami

jika kau fikir hidup membelakangkan agama itu kemodenan,
maka tiada lagi hormat untukmu dari kami.

renung2kn ye kawan2...

Urm.. Terkadang ada sesuatu perkara, yang kita benar mahu~ mahu yang teramat sangat. Dan lantas, kita meminta pada Tuhan~ berdoa agar diberikan apa yang kita hajati. Kita tunggu dan tunggu~ dalam keadaan kita sudahpun berbuat sesuatu yang dirasakan terbaik untuk mendapatkannya. Ya, pengharapan di pengakhiran tawakal.

Kemudian kita minta lagi dan lagi~

sambil menunggu apa yang kita hajati.

Tunggu~

Tunggu lagi~

Dan lagi~

Dan lagi….

Tetapi akhirnya kita tak dapat apa-apa pun~

Ah.. kosong.

Lantas kita menangis~

Semahunya~~~

Kita rasa sedih sangat~ sedih yang teramat. Terutama apabila kita melihat orang lain mendapatkan apa yang dihajati oleh mereka. Sedangkan kita?

“kenapa apa yang aku hajati itu bukan milikku?”

Benar?

Lantas, kita mula menyalahkan diri sendiri~ bersedih-sedih kerana memikirkan apa yang dihajati tidak kesampaian. Dan bahkan, hampir saja menyalahkan Tuhan~ ah.. sungguh. Terlalu jahil kita ketika itu~

Sangka kita, mungkin itulah dinamakan takdir. Bukan rezeki~ kerana sememangnya apa yang kita hajati itu bukan tercipta untuk kita~

Dan lepas seberapa ketika, kita mula lupa apa yang pernah kita minta dulu. Kita teruskan hidup seperti biasa~ menjalani kehidupan seharian yang semakin mematangkan. Cuma bezanya, kita dah tak ingat lagi permintaan kita suatu ketika dulu. Kita bahagia dan terus terlupa tentangnya~

Tiba-tiba~

Tanpa kita sangka~

Kita rasa nak perkara lain pulak~

dan kemudian kembali meminta~

"ya Allah~ jika benar itu untukku, maka permudahkanlah urusanku"

Err...

Dunia~

Takkan pernah mampu menghilangkan dahaganya nafsu~

Tidak pernah cukup dengan apa yang ada~

Dan tidak akan puas pastinya~

Sebenarnya, apa yang kita mahukan?

Apa yang kita cari?

teman?

Pasangan?

err.. cinta?

atau~~

Cemerlang dalam pelajaran?

Ah.. semua~

Benar?

Dan terkadang pula, apa kita minta. apa yang kita mahu. kita dapat~ kita rasa kita dah berusaha. Dan kita layak atas usaha kita. Dan kerana itu Tuhan menghadiahkan kita dengan apa yang kita mahukan.

Wah.. gembiranya~ Tersangat gembira. Hingga kita merasakan kitalah orang yang paling bertuah. Paling bertuah jika dibandingkan dengan orang lain. Kita bertuah kerana Allah mengurniakan limpahan rahmah nikmatNya kepada kita.

Tapi...

sebenarnya kita lupa~

Kadang-kadang apa yang kita tak dapat~

Itulah sebenarnya nikmat.

Dan apa yang kita dapat~

Itulah sebenarnya ujian.

Dunia ini yang kita cari ni~

Yang kita mahukan semahunya~

Sebenarnya tiada apa pada pandangan Tuhan.

Melainkan hanya sampah~

Kita gembira kerana sampah. Kita bersedih kerana sampah. Kita rasa bertuah kerana memperoleh sampah. Kita meratap hiba kerana gagal memiliki sampah. Mungkinkah kita ini sampah?

Opss.. maaf~

Kata Nabi,

kita Kena zuhud terhadap dunia, baru dicintai Allah.

Dan kena zuhud terhadap apa yang dimiliki orang, barulah kita dicintai orang.

Haa.. Ingat tu kawan-kawan. Dunia itu perlu. Perlu diambil juga. Kita ambil dan diletakkan disini~ di dalam poket kita. Bukan dalam hati.

Zuhud terhadap dunia, dan zuhud apa yang dimiliki orang~

ingat pesan Nabi~

Jom tangkap dunia, letak dalam poket.

Tapi Allah bagitau kita kena kejar akhirat, barulah dunia akan duduk dalam poket..

p/s : kredit n bnyk2 time ksh pd SAHABAT d facebook

Sunday, December 12, 2010

dugaan balik shah alam

payah nk mule ayat...uhukuhuk...tnga pning lalat lg...mabuk muntah2 x reda lg ni..

bertolak dr BP ke SA kul 3 ptg..perjlnn ok...cm biase..no problm..

tp..

smpai simpang nk msuk USJ...terase bus tetibe je melayang...ade bunyi yg x sedap didengar...bus dh rase senget sblh...

driver wat pendaratn emegency...erkkk...brek emrgncy..smpai bahu jln...driver kate...'soly r..itu tayar sulah pancit woo'...ok..pancit je kn...lega ckt...tp hati dh start 'kering' mase 2...

driver msuk dlm bus lg..'soly r..mintak suma tulun..bus sulah senget'...sume passanger pon trn...

sekalu trun...punye terkujat...mak oii!!!tinggal sportrim je....biar bonar bus ni...ish,,,nsb baek pnjag umur lg...

kne tggu 2 jam lbh kt tepi jln..abs sume org aku msg sbb nk ilangkan boring..yg 'x sepatotnyer' pon aku msg...tp die reply sekali je...erm...x pe la...mgkn x pntg kot...

Wednesday, December 8, 2010

adikk aku masuk jawi


selase...7/12/2010...hari ni adk aku berkhatan..muke excited die x leh blah..hahaha...pagi2 dh bgn mandi...ajak ayah aku g klinik...

2 hari sblm 2,bile aku tepon umah je die dok tnye2 bile aku nk blk...hahaha..klaka la adk aku ni...die x tau gknyer berkhatan 2 cmne..die jeles tgk kwn2 n sepupu die berkhatan...die pon nk gk...tp aku konpius sikit...die cm ade motif tersendiri je nk brkhatan ni...

isnin ptg...mak n ayah aku sembelih 5 ekor aym..ye la...ank bongsu nk berkhatan..hihii...sok pagi selase lak...kitorg rase cm x ckup je aym 2...yela...mak aku pnyer sedare kn 1 daerah...huhu...

udin ,faez n mak aku pon g tgkp lg sekor aym...faez la kne msuk dlm reban..haha..dpt sekor,time nk smblih,terlps lak...kah3x...riuh 1 kampong..hahaha...last2 amek aym kt umah nenek aku...makck aku dok tgkp...mkck aku ni pro orgnyer...

saat2 menanti kpulangan adk tercnta dr klinik..tetibe je dnga org ngs...aik,,adk aku upenyer..hahaha...muke x leh blah...kitorg sembunyi kt dpor sbb dok glakkn die...hahaha...2 r..excited sgt..kan dh ngs...x brani kitorg nk ktawe dpn mak ayh aku...kne mrh...2 pon sblm nyer dh kne mrh ngn aiman sndri..hahaha...'korang diam r'!!!!...hahaha...

si udn gtau aku...'ko tau x kak pe motif die nk sunat??''...die nk kutip duit bnyk2...kah3x...patot r sakit...slh motif...tujuan 2 lain...kn x berkat...kih3x...


hari ni lak aku g hospital ...nk wat checkup..ngeri lak dh sbulan lbh aku slseme n btuk x baek2 ni...g hspital awl..kul 8 pgi dh bertolak dr umah...smpai hspital kul9...biase la menyimpang dlu...hihihi...

smpai hspital terkejut plak..huhu...rami giler org...no skrg,66...aku punye no 199...giler lame beb...aku ngn adk aku pon blah g swasta...x snggp nk tggu...tp g klinik je...x jd amk drh...amk ubat slseme,antibiotik n batuk...lps 3 hari x elok gk,g hspitak bsr...sob3x...dugaan dr Allah

Sunday, December 5, 2010

Saturday, December 4, 2010

hari ini punyer cerite

hari ni 1st day aku keje...part time ngn Hotel UiTM wat keje catering...hihi...

sblm g keje kite kne mkn dlu...bg perot knyg...biar x sakit nt...hehehe

tnga aku syok2 mkn je...tetibe...meow!!meow!!!meow!!!...eh,dr mane plak dtg bunyi 2..aku intai dr bwh pintu...mak aihh!!!terkojut den...tetibe lak ter'kiss' ngn hgd seokor kucing...

mgkn kucing 2 bau mknn aku kot...2 yg dok terjengah2 kt dpn pintu 2...urmm...cian die lapar kn...tp...aku x mkn lauk ayam mahupon ikan...hari ni aku mkn hati berulamkan jantung...huhu..

hehe...sbnanyer aku mkn lauk hati ayam, kentang smbl n syur taugeh...eh,sjk bile aku mkn taugeh ni???...erm...sejak2 sengkek ni..huhu...ala..kesian nyer kt encik kucing 2...

pas mkn,aku tgglkn ckt nasi tuk encik kucing...nasi 2 aku gaul ngn hati n jantung aym ckt...hihi...

bile kau kuar je dr blik,die dh duk gesel2 kt kaki aku...aku pon bwk die tepi tong sampah...kang bg mkn dpn blik ni,bsing lak komander2 ni nt...hehe...almaklum la kn,menumpang..,.aku tgk encik kucing x de kt sblh aku...eh,mane die pergi ni???

aku pon toleh blkg...la,kt blkg upenyer...awat hang lambat sgt????ish2...terkedek2...aku pon biar die jln kt dpn aku...tetibe...sob3x...rase pilu lak...rupe2nyer..kucing 2 cacat...kat kaki die...die x leh jln laju2...die terkengkang2 bile jln..kesiannnye die...

ngn kudrat yg ade,aku pon angkt encik kucing 2...aku bg la nsi td...tp...die mkn hati n jntung je...ish2x...memilih gk encik kucing ni...hehehe...

k l.a...smapi cni dlu...

nk siap2 g keje ni...kang bising lak encik paen 2 klu aku lmbt...

mudah2an urusan aku hari ni dipermudahkan n diredhai Allah...aminnn

Wednesday, December 1, 2010

puaskah - waliband




Puaskah kau lukaiku
Puaskah kau sakitiku
Puaskah khianatiku
Puaskah hoo.. Sayangku

Di manakah nuranimu
Di mana akal sehatmu
Sekarang kau campakanku
Setelah kau dapatkanku

Reff:
Mungkin hanya bila ku mati
Kau ‘kan berhenti ‘tuk menyakiti
Sampai kapan aku begini
Terus begini
Terus engkau lukai

Ingatlah saat yang lalu
Saat kau peluk diriku
Tapi kini semua lalu
Kau tega khianatiku

finally...

akhirnya....

aku berjaye yakinkan diri aku untk benci

aku dh jumpe sebab2 nyer..

n aku dh tahu semuanye

n mulai skrg,memang aku 'benci'...sangat2!!!

what goes around, comes around...aku teraniaya...

hope 1 hari nanti x kn terjadi bnde yg lbh buruk pd yg 'menganiaya'...